4W6GH – Timor-Leste (OC-148)

Saya tiba di Timor-Leste di 7 Februari 2000. Beberapa minggu kemudian, dengan sokongan yang berharga dari José de Sá (CT1EEB), Saya cuba mendapatkan lesen untuk beroperasi dari 4W. Saya memanfaatkan masa yang singkat ini untuk menyiapkan stesen di Dili. A 22 Mac saya lesen diberikan. Keesokan harinya, José de Sá memanggil Dili untuk memberikan kabar baik. Pada hari yang sama saya mula bersiaran. QSO pertama sebagai 4W6GH jelas dengan José de Sá pada 2.33 petang (waktu tempatan) dalam 21 MHz dan sehingga tengah malam pada hari itu saya melakukan kira-kira tiga ribu QSO – pil yang tidak dapat dilupakan. Pengalamannya unik, panggilan separuh dunia secara serentak, s-Meter menandakan 40dB di atas 9, perlu berada di tempat untuk merasakan.

Operasi telah dimulakan dan tujuannya adalah untuk memberi peluang kepada sebilangan besar amatur radio untuk menghubungi Timor-Leste, tanpa memberi keutamaan kepada negara ini.

Saya pada mulanya mula beroperasi di 10/12/15/17/20 meter ke SSB. Saya mesti menyebutnya, untuk mencapai Eropah jalur terbaik ialah 21MHz oleh 17H00 tempatan. Bukti ini adalah QSO harian saya dengan Tina (CT1YSX), XYL saya.

Em Dili, Saya hanya menggunakan dua dipol yang terbalik dalam ‘V’, satu hingga 10/15/20 dan satu lagi untuk 12/17 meter dan Yaesu FT-890 (dengan 100W PEP).

Pada akhir bulan Mac saya bertemu dengan José de Sá (CT1EEB sekarang 4W6EB) em Dili. Beberapa hari kemudian saya dipindahkan ke Liquiçá, lebih kurang 30Km dari Dili.

Perpindahan ke Liquiça bermaksud seminggu tanpa aktiviti radio. Ia perlu untuk memperbaiki tiang baru dan menyiapkan pemasangan untuk memulakan penyiaran lagi. Beberapa hari kemudian ia sudah beroperasi di band WARC dan di band-band dari 40/80/160 meter.

Di Liquiça saya berpeluang melakukan QSO pertama dalam kumpulan 40/80/160 meter. Tidak ada batasan besar pada ruang dan buluh menjadi bahan mentah pilihan untuk membuat tiang (Saya hanya menggunakan antena wayar). Kepada 160 meter saya menggunakan ‘L’ baring, potong separuh gelombang, dinaikkan ke 12 meter dan dengan murah hati 300 meter dalam radial dikebumikan kira-kira 10cm. Saya meluangkan lebih banyak masa untuk RTTY di mana saya melakukan kira-kira lima ribu QSO.

Pada satelit RS-12/13 hanya satu QSO dengan Bernhard Dobler (DJ5MN). Saya mendengar stesen Eropah dengan baik (fora lakukan jejak kaki) ketika satelit berada di zon Alaskan (KL7), atau antara Madagascar (8R) dan India (Dilihat).

Kesukaran besar dengan Eropah adalah di sekitar 40 dan 80 meter, kerana ia hanya menghantar dengan 100W, perkara yang sama tidak berlaku untuk Amerika Utara, di mana dia dengan mudah membuat QSO yang baik.

Di Liquiça, rakan saya António Alves mula berminat dengan radio dan menghabiskan lebih banyak masa dekat dengan saya semasa saya berkomunikasi dengan amatur radio dari seluruh dunia., kemudian, menemani saya dalam ekspedisi ke Pulau Ataúro (OC- 232).

Daripada 23 dari bulan Mac hingga 5 Ogos 2000 Saya melakukan kira-kira lima puluh ribu penyebaran QSO 197 negara. Oleh benua, 50% QSO pergi dengan Eropah, 29% dengan Asia, 18% dengan Amerika Utara dan 2% dengan Oceania. Baki 1% QSO pergi ke Afrika, Antartika dan Amerika Selatan. Dengan mod, 90% di SSB dan 9% dalam RTTY. Baki 1% QSO berada di CW, FM dan Satelit.

Operasi saya di Timor-Leste sama sekali tidak ditaja. Terima kasih saya ucapkan kepada semua pihak yang menyokong saya dan memberikan sumbangan berharga untuk menjayakan operasi ini. Antara mereka, XYL Ana Cristina saya (CT1YSX), José de Sá (CT1EEB), Júlio Mateiro (CT1ZW), António Callixto (LX2DW) dan Joaquim Dias (CT4KO). Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada syarikat Javier Adanero yang sentiasa menyenangkan (EA1AUS), lakukan Masaru Hanazaki (JA5AQC), lakukan Domenico Appendino (I1APQ), lakukan Arai Morio (JA1OYY) dan rakan saya António Alves.

4W6GH / p – Pulau Ataúro (OC-232)

Pada mulanya ia hanya idea, hampir mustahil, memandangkan kesukaran yang ada di Timor-Leste. Pengangkutan adalah halangan pertama yang dihadapi, setelah beberapa kali mencuba, kami menjumpai seorang nelayan yang sanggup mengangkut kami ke pulau dengan harga satu juta rupee. Kemudian penjana, perkara yang jarang dan mahal di Timor-Leste, tetapi perlu untuk operasi, tidak ada elektrik di Ataúro.

Terima kasih kepada kerjasama berharga Squadron 552 (Hornets), memberi Tentera Udara Portugis kami mendapat penjana untuk ekspedisi. Selepas semua kemunduran ini, tanpa sokongan, dengan pelbagai batasan yang dapat dibayangkan, tetapi dengan banyak kemahuan dan tekad, masanya telah tiba untuk melihat keberangkatan kami ke Ataúro disahkan.

Destinasi kami adalah kampung Maker, a 55 batu nautika dari Liquiçá.

Kargo sudah siap. Penjana 1,2 KVA, empat ratus liter petrol, air dan makanan selama hampir sebulan, beg galas, Beg tidur, kediaman untuk dijadikan tempat perlindungan, tiang teleskopik sepanjang sepuluh meter, dipol pelbagai jalur, dua puluh lima meter kabel sepaksi dan Yaesu FT-890. Pasukan ini dibentuk oleh empat elemen. Rogério Machado diberi kepercayaan dengan makanan dan alat keselamatan kami, Misi Francisco Pinto adalah untuk menyiapkan pemasangan elektrik dan memastikan generator beroperasi, António Alves bertugas mengumpulkan gambar untuk mendokumentasikan ekspedisi dan memastikan keselamatan saya pada waktu malam. Satu-satunya misi saya ialah membuat radio. Dari empat puluh satu jam yang dihabiskan di pulau itu, tiga puluh dua menyiarkan radio.

Pada lewat petang enam Julai semuanya disahkan, Kami bertolak pada sebelah petang, terus seperti yang dirancang.

Sekitar jam 2 petang tempatan, kami tiba di Teluk Tibar, di mana kapal kecil enam meter akan membawa kami ke pulau itu. Semua bahan dimuat, kami memulakan perjalanan tiga jam dengan laut yang sangat kasar. Pada pukul 17:00 penduduk tempatan kami sampai di pantai di kampung Maker (8º31'45″S 125º31'5″E), tempat tujuan kami.

Pulau ini mempunyai lima bahagian pentadbiran, mereka adalah Jus Beloi (dengan 1240 penduduk), Jus Desa (dengan 1220 penduduk), Jus Maquili (dengan 1845 penduduk), Jus Biqueli (dengan 1836 penduduk) dan Jus Macade (dengan 1815 penduduk). Kami tinggal di kampung Maker di Suco Beloi, kampung ini mempunyai kira-kira 490 penduduk yang tinggal terutamanya dari memancing. Ketua kampung itu ialah Tuan. Alberto Soares, yang setiausahanya adalah Mr. Carlos de Araújo.

Sambutan tidak boleh lebih mesra. Sebaik sahaja kami mendarat di pantai, ketua kampung datang untuk menyambut kumpulan itu. Ketika itulah saya memberinya alasan untuk perjalanan kami ke pulau itu dan meminta izin untuk mendirikan kem di pantai.. Pada masa itulah Mr.. Alberto Soares mencadangkan agar kami tinggal di sekolah yang ditinggalkan. Itu adalah tawaran yang tidak dijangka yang tidak dapat kami tolak. Setelah menunjukkan rumah kepada kami (dihina sepenuhnya), kami mula memunggah kapal. Semangat itu kelihatan, semua orang mahu bekerjasama dengan kami.

Hari suria sudah berakhir dan musim masih perlu disiapkan.. Dipol untuk 14/21/28 MHz dalam ‘V’ terbalik dan Yaesu FT-890 hanya untuk menjayakan ekspedisi pertama rujukan IOTA baru ini.

Tidak lama selepas itu di udara, jam 11.50 pagi saya membuat panggilan umum pertama di 21,260 MHz yang Radek Stolfa segera bertindak balas (OK1FHI) dengan tanda-tanda yang sangat baik.

Lebih kurang jam 13H30z saya dihubungi oleh Roger Balister (G3KMA), beroperasi di 90 minit dan telah membuat persembahan 216 QSO, memberi saya rujukan OC-232 / p, bahagian pertama objektif tercapai, Ataúro adalah calon untuk yang baru’ dalam program IOTA dan saya berada di sana.

Selama tujuh jam saya tinggal di 21 MHz, dengan petanda baik dari Eropah dan Asia, dari semasa ke semasa stesen di Amerika Utara muncul. Stesen Jepun tiba dengan isyarat yang sangat kuat. Sepuluh jam pertama aktiviti di Ataúro sama sekali tidak terganggu.

Penatnya sebanding dengan semangat, perlu tidur, malam telah lama dan memenatkan, matahari sudah tinggi, pasukan saya sudah bangun dan telah menyiapkan sarapan. Selepas tidur sebentar, Saya mengambil kesempatan untuk menyelam di perairan pulau yang jernih, kemudian, Saya bertemu dengan sekumpulan penduduk kampung. Hanya pada ketika itu saya dapat mengesahkan keadaan hidup mereka yang tidak menentu. Penduduknya sangat muda dan kematian kanak-kanak sangat tinggi. Menurut penduduk, tidak ada pengangkutan di pulau itu dan hanya ada pos perubatan enam jam lagi, sebiji pé, kerana tidak ada kereta di pulau itu. Memandangkan keadaan kebersihan yang buruk, kebanyakan penduduk menderita penyakit kulit, kanak-kanak paling teruk dilanda.

Pada jam 07H30z saya menyambung semula aktiviti pada 21MHz untuk menghubungi stesen Jepun yang hampir secara eksklusif. Saya membuat beberapa ratus QSO dengan Jepun sehingga jam 1:00 petang ketika stesen Portugis pertama mula muncul. Kemudian, kami dijemput oleh pelayar kapal kami, dengan makan lobster yang ditangkap oleh mereka pada waktu malam. Selepas 13H00 isyarat dari Eropah mengatasi yang lain. Saya meneruskan pada 21MHz hingga 18H40z dengan isyarat baik dari Eropah. Sabtu berakhir dengan aktiviti selama lapan belas jam.

Hari terakhir di radio bermula kira-kira 05H00z pada 28MHz, tetapi kumpulan itu tidak lama kemudian menunjukkan diri dengan sedikit aktiviti, hanya beberapa JA dan W. Saya kembali ke 21MHz dan tinggal di sana sehingga 15H00z, Saya kemudian pergi ke 14MHz, kemudian saya mengakhiri ekspedisi dengan QSO dengan Dr. Klaus Owenier (DJ4AX), stesen terakhir dihubungi. Tiga belas setengah jam radio pada hari terakhir ini.

Ekspedisi itu berakhir, 41 berjam-jam tinggal di pulau itu, 5,691 QSO di 32 jam bekerja. Sudah tiba masanya untuk mengatur barang-barang kami, terima deklarasi bertulis oleh setiausaha kampung untuk membuktikan bahawa kami tinggal di pulau itu dan mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan kami atas keramahan mereka.

Terima kasih khas ke António Alves kerana menyokong operasi ini, Francisco Afonso, Francisco Pinto, Januário de Oliveira, José de Sá, José Reis, Julio Mateiro, Rogério Machado dan untuk Tentera Udara Portugis.